تاریخچه زبان برنامه نویسی php

تریپت‌ناریخچه زبان برنامه نویسی PHP همه چیز از زمانی شروع شد که Rasmus Lerdorf دانمارکی در سال ۱۹۹۴ تعدادی اسکریپت به منظور مدیریت یک سری از کارها در سایت شخصی خود با زبان برنامه نویسی Perl نوشت. Lerdorf با استفاده از این اسکریپت‌ها که بر اساس استاندارد اسکویسی (Common Gateway Interface) نوشته شده بودند، آمار افرادی را که در حال خواندن رزومه اش بودند محاسبه و ذخیره کرد.

 

 

او با این کار توجه افراد زیادی را به اسکریپت هایش جلب کرد و از او درخواست کردند تا اسکریپت ها را برای آن ها هم ارسال کند. بنابراین Lerdorf تصمیم گرفت که نام اسکریپت های خود را PHP گذارد که مخفف عبارت Personal Home Page بود.

Lerdorf در سال ۱۹۹۷ زبان PHP را به نسخه دوم ارتقا داد و توانست نظر توسعه دهنده های زیادی را به خودش جلب کند. بازنویسی موتور پردازشی PHP در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید و به عنوان نسخه سوم PHP عرضه شد. البته در همین سال تصمیم گرفتند که به کلمه PHP مفهومی جدید دهند. آن ها تصمیم گرفتند که دیگر دو حرف میانی کلمه PHP برگرفته از عبارت Home Page نباشند و به عنوان مخففی از عبارت Hypertext Preprocessor در نظر گرفته شوند.

منظور از این دو حرف به زبان ساده این است که زبان PHP اطلاعات را قبل از اینکه به صورت HTML به کاربر نمایش دهد، پردازش می کند و سپس آن را در قالب HTML به کاربر نمایش می دهد.(منظور از Hypertext ابر متن یا متن های بزرگ و طولانی است که احتمال دارد در آن تصویر، جدول و… به کار رفته باشد که در حقیقت همان فایل HTML است که کاربر در قالب صفحات وب مشاهده می کند).

به تدریج با گذشت زمان به تعداد توسعه دهندگان اولیه زبان PHP به منظور توسعه بخش های دیگر این زبان اضافه شد و به این ترتیب بود که زبان برنامه نویسی PHP به یک پروژه متن باز یا Open Source تبدیل شد. در سال ۲۰۰۰ Zeev Suraski به همراه همکارش Andi Gutmans تصمیم به تاسیس شرکتی با نام Zend گرفتند.

در آن شرکت هسته اصلی زبان PHP دوباره زیر تیغ جراحی توسعه دهندگان قرار گرفت و بازنویسی شد. در این بازنویسی تغییرات زیادی بر روی PHP اعمال شد که هسته آن را Zend Engine نامیدند و به عنوان نسخه چهارم از این زبان ارائه کردند. PHP در سال ۲۰۰۴ به نسخه پنج بروزرسانی شد.

در این بروزرسانی تغییر و تحولات زیادی را در این زبان شاهد بودیم که مهمترین تغییرات آن می توان به پشتیبانی از کدنویسی شی گرا و ارتباط بهتر با پایگاه داده اشاره کنیم.

بنابراین می توان نسخه پنجم از زبان PHP را نقطه عطف این زبان در دنیای برنامه نویسی بدانیم، چرا که در این بروزرسانی قابلیت ها و امکانات زیادی به این زبان برنامه نویسی اضافه شد که کدنویسی با این زبان را بیش از پیش برای برنامه نویسان لذت بخش تر کرد. بعد از نسخه ۵٫۶ ، نسخه هفتم PHP عرضه شد. زیرا تیم توسعه زبان PHP تصمیم داشتند در نسخه ششم، قابلیت پشتیبانی از Unicode را به این زبان اضافه کنند تا قادر باشد از کاراکترهای همه زبان های دنیا پشتیبانی کند. اما آن ها نتوانستند این قابلیت را به خوبی پیاده سازی کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا توسعه این نسخه از PHP متوقف شود. سال ۲۰۱۵، با عرضه نسخه هفتم PHP، این زبان دوست داشتنی دوران جوانی خود را پشت سر گذاشت و به دوران بلوغ و پختگی خودش وارد شد. به تعبیری این نسخه از PHP را می توانیم به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین بروزرسانی های یک زبان برنامه نویسی به حساب آوریم. از جمله تغییرات مهم این نسخه می توان به بهبود عملکرد، کاهش استفاده از حافظه تا حدود ۵۰% و افزایش چشمگیر سرعت (حدودا دو برابر) اجرای آن اشاره کرد. PHP این افزایش سرعت و بهبود عملکرد را مدیون استفاده از نسخه سوم Zend Engine است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.